Processo Orçamentário: Diretrizes para Tomada de Decisão da Alocação de Recursos Públicos

How to Cite

MENEZES, E. C. de O.; RAUPP, F. M.; SACRAMENTO, A. R. S. .; ALMEIDA, D. R. de . Processo Orçamentário: Diretrizes para Tomada de Decisão da Alocação de Recursos Públicos. Journal of Law and Jurisprudence – Court of Justice of the State of Santa Catarina, Florianópolis (SC), v. 12, n. 00, p. e0415, 2024. DOI: 10.37497/revistacejur.v12i00.415. Disponível em: https://cejur.emnuvens.com.br/cejur/article/view/415. Acesso em: 20 jul. 2025.

Abstract

Research objective: The article proposes, based on the analysis of the limits of the stages of the Brazilian budget process, guidelines for decision-making on the allocation of public resources.

Theoretical framework: Part of the theoretical assumptions that are anchored in the theory of delimitation of social systems by Alberto Guerreiro Ramos and his studies on the Brazilian economy.

Methodology: From the methodological point of view, the study started from a documentary and bibliographical research, based on the categories of the Brazilian budgetary process: planning, political debate, allocation, execution, and control.

Results: The results of the study contributed towards presenting a new design and practical guidelines to think about and operationalize the budget process, as well as its reflections in the scope of planning, political debate, allocation, execution, and control at different levels of the public sphere. Different problems are observed at all stages of the budget process. However, it is perceived that the most severe problems comprise those of the socio-political dimension of the budget process.

Originality: The study brings a new way of looking at the Brazilian allocation process, seeking to understand it in the light of the theoretical categories of Alberto Guerreiro Ramos. The analysis of such categories promoted the proposition of practices in the decision-making process regarding the allocation of public resources.

Theoretical and practical contributions: The study's propositions sought to fill a theoretical and practical gap in the context of the allocation process, which has focused efforts on promoting technical advances, without considering the need for advances in the socio-political dimension of the allocation process.

https://doi.org/10.37497/revistacejur.v12i00.415

References

Aristóteles. (2014). Ética a Nicômaco. São Paulo: Edipro.

Abranches, S. (2018). Presidencialismo de coalizão: raízes e evolução do modelo político brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras.

Avritzer, L. (2007). Sociedade civil, instituições participativas e representação: da autorização à legitimidade da ação. Dados, 50(3), 443-464.

Brasil. (2022a). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 1988. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm

Brasil. (2022b). Lei n. 4.320, de 17 de março de 1964. 1964. Estatui Normas Gerais de Direito Financeiro para elaboração e controle dos orçamentos e balanços da União, dos Estados, dos Municípios e do Distrito Federal. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4320.htm

Brasil. (2022c). Emenda Constitucional n. 86, de 17 de março de 2015. Altera os arts. 165, 166 e 198 da Constituição Federal, para tornar obrigatória a execução da programação orçamentária que especifica. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc86.htm

Brasil. (2022d). Emenda Constitucional n. 100, de 26 de junho de 2019. Altera os arts. 165 e 166 da Constituição Federal para tornar obrigatória a execução da programação orçamentária proveniente de emendas de bancada de parlamentares de Estado ou do Distrito Federal. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc100.htm#art1

Brasil. (2021). Manual Técnico do Orçamento - MTO. 2021. Ministério do Planejamento. Recuperado de https://www1.siop.planejamento.gov.br/mto/lib/exe/fetch.php/mto2021:mto2021-versao7.pdf.

Comissão Europeia. (2020). What are medium-term budget frameworks (MTBFs)? Recuperado de https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/indicators-statistics/economic-databases/fiscal-governance-eu-member-states/medium-term-budgetary-framework_pt#downloads

Couto, L. F.; Cardoso JR, J. C. (2018). Governança orçamentária: transformações e lacunas nas práticas de planejamento e orçamento no Brasil. Boletim de análise político-institucional, 19.

Dagnino, E. (2002). Sociedade civil, espaços públicos e a construção democrática no Brasil: limites e possibilidades. In: Dagnino, E. (Org). Sociedade civil e espaços públicos no Brasil. São Paulo: Paz e Terra.

Etzioni, A. (2014). Mixed scanning: uma "terceira" abordagem de tomada de decisão. In: Heidemann, F. G.; Salm, J. F. Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: Editora UnB.

Giacomoni, J. (2012). Orçamento público. São Paulo: Atlas.

Guerreiro Ramos, A. (1981a). Problemas alocativos da economia brasileira. Jornal do Brasil, 2, ago.

Guerreiro Ramos, A. (1981b). Economia política reconsiderada. Jornal do Brasil. 11, out.

Guerreiro Ramos, A. (1983). Administração e contexto brasileiro. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas.

Guerreiro Ramos, A. (1989). A nova ciência das organizações: uma reconceituação da riqueza das nações. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas.

Guerreiro Ramos, A. (2014). A modernização em nova perspectiva: em busca do modelo da possibilidade. In: Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: UnB.

Guerreiro Ramos, A. (2014). A modernização em nova perspectiva: em busca do modelo da possibilidade. In: Heidemann, F. G.; Salm, J. F. (Org.). Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: UnB.

Heidemann, F. G. (2016). Formas de Alocação de Recursos no Brasil: elementos analíticos inescusáveis, segundo Guerreiro Ramos. Ilha, 18(1), 185-204.

Menezes, E. C. O. (2015). A participação social na elaboração, aprovação e controle dos instrumentos de planejamento estatal do município de Florianópolis – Santa Catarina.

Relatório Pós-doutorado. Programa de Pós-graduação em Administração, Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis: ESAG/UDESC.

Menezes, E. C. O. et al. (2022). Limites do orçamento público brasileiro nas dimensões econômico-financeira e sociopolítica. Revista do Serviço Público, v. 73, n. 4, 2022, p. 646-672.

Ocde. (2021). Medium-term expenditure frameworks. Recuperado de https://www.oecd-ilibrary.org/medium-term-expenditure-frameworks_5k3tx6gcpf38.pdf?itemId=%2Fcontent%2Fcomponent%2Fgov_glance-2013-27-en&mimeType=pdf#:~:text=MTEFs%20typically%20span%20a%20period,ceilings%20with%20descriptive%20forward%20estimates

Peres, J. G.; Raupp, F. M. (2021).Sistematização dos Custos da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua IBGE: Um Recorte em Florianópolis. Revista Alcance, 28(2), 151-164.

Pires, V. (2011). Orçamento público: abordagem tecno-política. Araraquara.

Resende, U. (2020). Delimitação de Sistemas Sociais: Brasil, s.n. (Mimeo)

Rocha, A. C. (2008). O processo orçamentário brasileiro como instrumento de accountability. In: Encontro de administração pública e governança, 3.,2008, Salvador. Anais... Maringá: ANPAD.

Rocha, A. C. (2013).A realização da accountability em pareceres prévios do Tribunal de Contas de Santa Catarina. Revista de Administração Pública, 47(4), 901-926.

Rocha, A. C.; Quintiere, M. de M. R. (2013). Auditoria governamental: uma abordagem metodológica da auditoria de gestão. Curitiba: Juruá.

Sacramento, A. R. S.; Pinho, J. A. G. de. (2008). Transparência na Administração Pública: o que mudou depois da Lei de Responsabilidade Fiscal? Um estudo exploratório em seis municípios da região metropolitana de Salvador. Revista de Contabilidade da UFBA, 1(1).

Salm, J. F. (2014). Teoria P e as alternativas para a coprodução do bem público. In: Heidemann, F. G.; Salm, J. F. Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: UnB.

Salm, J. F. (2014b) Coprodução de Bens e Serviços Públicos. In: Boullosa, Rosana de Freitas (org). Dicionário para a formação em gestão social. Salvador: CIAGS/UFBA. 42-44.

Schommer, P. C. et al. (2015). Accountability, co-production of information and control: social observatories and their relationship with governmental agencies. Revista de Administração Pública, 49(6), 1375-1400.

Tridapalli, J. P.; Fernandes, E.; Machado, W. V. (2011). Gestão da cadeia de suprimento do setor público: uma alternativa para controle de gastos correntes no Brasil. Revista de Administração Pública, 45(2), 401-433.

Winkler, D. (2014). Modelos: da teoria à prática. In: Heidemann, F. G.; Salm, J. F. Políticas públicas e desenvolvimento: bases epistemológicas e modelos de análise. Brasília: UnB.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Elaine Cristina de Oliveira Menezes, Fabiano Maury Raupp, Ana Rita Silva Sacramento, Denise Ribeiro de Almeida

Downloads

Download data is not yet available.